SKLEP

Zastosowanie LEDów w oświetleniu samochodu

Kwestia LED-owego oświetlenia samochodowego jest stosunkowo skomplikowana pod względem prawnym. Przede wszystkim każda lampa samochodowa musi posiadać odpowiednią homologację, czyli w samochodach w których oświetlenie full LED jest montowane fabrycznie.

Kwestia LED-owego oświetlenia samochodowego jest stosunkowo skomplikowana pod względem prawnym. Przede wszystkim każda lampa samochodowa musi posiadać odpowiednią homologację, czyli w samochodach w których oświetlenie full LED jest montowane fabrycznie. Obecne prawodawstwo Unii Europejskiej jest dość nieprecyzyjne odnośnie zastępczego oświetlenia Full LED w samochodach. Teoretycznie posiadanie takiego oświetlenia jest zabronione. Co ciekawe, nawet montaż lampy Full LED posiadającej europejską homologację w samochodzie, w którym oryginalnie były lampy halogenowe lub ksenonowe, nie jest dobrze widziany zarówno przez służby drogowe, jak i prawodawstwo unijne. Dzieje się tak, ponieważ przepisy homologacyjne w niektórych krajach UE (np. Wielka Brytania) pozwalają na dopuszczenie do użytku LED-owych reflektorów o wyjątkowo niskiej jakości, produkowanych np. w Azji bez należytego nadzoru jakościowego.

Nie oznacza to jednak, że LED-y są w oświetleniu samochodowym całkowicie zabronione. Owszem, nie można ich stosować jako pełnoprawnego oświetlenia głównego, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamontować je w kierunkowskazach. Możliwy jest również montaż homologowanych LED-ów (bo takie też istnieją) w światłach stopu. Jednakże w obydwu przypadkach można to zrobić jedynie wówczas, gdy są to diody mocne, wysokiej jakości oraz o odpowiednim kolorze, zaś sam montaż przeprowadzony jest przez specjalistów. Niestety, jeżeli oryginalne źródło światła w lampie nie jest LED-owe, to wówczas montaż diod jest równoznaczny z utratą homologacji – nawet jeżeli są to diody wysokiej jakości. O ile w przypadku tylnych świateł służby drogowe mogą przymknąć oko na jej brak, o tyle posiadanie przednich świateł bez homologacji z pewnością będzie mieć konsekwencje.

Należy również pamiętać, że diody LED są seryjnie montowane w światłach do jazdy dziennej w samochodach homologowanych na terenie UE od 07.02.2011 r. Ważne jedynie, żeby było to oświetlenie o barwie białej lub selektywnie żółtej, posiadające odpowiednią temperaturę barwową. Jest to bardzo oszczędne rozwiązanie, o wiele lepsze, niż całodzienna jazda z włączonymi światłami mijania, głównie ze względu na oszczędność paliwa, jakiej nie można uzyskać w przypadku halogenów lub ksenonów.

LED-y są również najczęstszym wyborem w przypadku desek rozdzielczych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej czy samochodowego oświetlenia pomocniczego (np. bagażnik), a także jako jeden z elementów szeroko pojętego tunningu (progi, felgi, kołpaki, podwozie itp.).

LedBox
Ul. Lea 203
30-133 Kraków

kontakt

Andrzej Szymański
andrzej.szymanski@ledbox.net.pl
501-451-184 / 602-767-260

12 637-65-84
12 661-38-00
Fax 12 430-49-01